A)
Apple iPhone.
Puhelin jonka voi nykyään bongata todella monelta suomalaiselta. Miksi sitten sen suosio on kasvanut niin nopeasti ? Tyylikäs ja hienostunut muotoilu, selkeän suuri ja helppokäyttöinen näyttö, sekä lukemattomat toiminnot ovat koukuttaneet ihmiset maailmalla.
Applen tuotteisiin kuuluu laaja valikoima musiikkisoittimista tietokoneisiin, puhelimiin ja tabletteihin. Voisin kuitenkin väittää, että suurin menekki on iPhone-puhelimet.
Kyseistä tuotetta on ilmestynyt jo muutamia malleja, alkaen peruspuhelimesta, iPhonesta. Tämän jälkeen ilmestyi iPhone 3, iPhone 3gs, iPhone 4, sekä nyt uusin malli iPhone 4s.
Tuotteen todennäköinen elinkaari keskivertokuluttajalla on noin vuoden verran, täytyyhän tyylikästä puhelinta saada päivittää uusimpiin ja tehokkaampiin versioihin tietyin väliajoin, vaikka puhelimen toiminto riittäisikin pidemmäksi aikaa.
Uusinta versiota, iPhone 5 -puhelinta ollaan parhaillaan suunnittelemassa, ja sen mahdollisista ominaisuuksista liikkuukin "huhuja" lähes joka puolella. Uskon, että tuotteen kohderyhmä omaksuu uutuuden erittäin nopeasti, vähintäänkin samaan tahtiin kuin iPhone 5:n edeltäjä versiotkin.
Mutta miksi sitten näin kallista puhelinta halutaan jonottaa ja päivittää uusimpiin malleihin sitä mukaan kun uutuusversioita syntyy? Tähän on sekä Suomessa ja muissa maissa keksitty erinomainen ja edullinenkin ratkaisu, mikäli ei tahdo maksaa kerralla kyseistä 500 €. Kyllä, liittymäpaketit on keksitty. Kuukausimaksujen lisäksi kuluttajat saavat määrittää itselleen sopivan puhepaketin, jolloin lähes jokaisella on varaa tähän merkkipuhelimeen. Antaahan se kuitenkin ympäristölle omistajastaan trendikkään ja ehkä "varakkaan" kuvan.
Mikä sitten tekee itse merkistä halutun? Applen brändi on listattu maailman arvokkaimpien joukkoon. Syitä tähän on pohdittu, ja tässä niistä muutama:
- Tuotteet täyttävät todellisen tarpeen ja ovat helppokäyttöisiä
- Tuotteilla on selkeä ja linjakas design
- Asiakkaiden ja median annetaan hoitaa markkinointi
- Tuotteita ei kohdisteta millekään erityiselle ikäryhmälle
B) Markkinointiviestintä
Apple markkinoi tuotteitaan omilla internet-sivuillaan, tv:ssä, sanoma- ja aikakausilehdissä.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että vaikka yhtiö ei käyttäisi mainontaan niin paljon resursseja, myynti tuskin kärsisi. Tuote on kuitenkin niin suosittu ja tunnettu maailmalla kaikissa kuluttajaryhmissä. Apple myös järjestää tiedotustilaisuuksia vuosittain uutuustuotteistaan, jotä seuraa henkeään pidätellen suuri määrä mediaa.
Myyntityötä tekevät oikeastaan vain puhelinkaupoissa ja Applen omissa liikkeissä työskentelevät henkilöt, sekä puheluiden välityksellä myyvät yritykset.
Myynninedistämistä auttavat Applen tuotteiden markkinoinnit, sekä yllä mainitut puhelinkauppoja hoitavat työntekijät. Voisin myös ottaa yhden esimerkin, jolla isälleni saatiin markkinoitua puhelimen välityksellä uusin puhelinmalli, iPhone 4s. Hänelle soitettiin, oman operaattorin asiakaspalvelijan toimesta. Kyseinen myyjä oli tehnyt jo valmiiksi laskelmat, että isälleni tulisi halvemmaksi päivittää puhelimensa uusimpaan malliin, ja uudistaa liittymäpakettinsä, kuin pitää nykyinen iPhone 3g -puhelin nykyisellä liittymäpaketilla. Isä ei kauaa asiaa pohtinut, vaan pyysi samantien myyjää lähettämään kyseisen paketin kotiovelle.
C) Hintapolitiikka
Kuten edellä jo mainitsin, Applen puhelimet ovat hintavia, alkaen 499 € ylöspäin. Epäilen, että kovinkaan monella kuluttajalla ei ole lähes koskaan ylimääräistä viittäsataa euroa taskussaan, jotta saisi ostettua kyseisen puhelimen kerralla.
Puhelinoperaattori-yritykset ovat keksineet kuluttajille edullisemman tavan hankkia itselleen tämä haluttu uutuus, puhelin+liittymäpaketti. Perus kuukausimaksu on noin 40-50 €, jolloin hinta ei ole ollenkaan paha, ja menekki on paljon suurempi.
Puhelimen hinta kuitenkin määräytyy halutun muistin suuruuden mukaan, mutta hintoja saadaan "operoitua" näiden liittymäpakettien ansiosta.
D) Saatavuus
Yksi seuratuin markkinointikanava Applelle on vuosittain järjestettävät tiedotustilaisuudet, jossa esitellään uudet tuotteet ja niiden (parannellut) ominaisuudet. Yhtiö markkinoi tuotteitaan myös tv:ssä, netissä, ja lehdissä. Tietenkin suurin markkinointikanava on me, kuluttajat. Aina kun puhumme, tai käytämme iPhonea, ympärillämme olevat ihmiset näkevät ja tunnistavat välittömästi, minkä puhelimen omistaja olet.
Ulkoinen ja sisäinen saatavuus
Applen omista liikkeistä ja nettikaupasta (http://store.apple.com/fi) voi ostaa kaikkia heidän tuotteitaan. Tuotteita saattaa joutua odottamaan hetken aikaa, mutta nettikaupastakin tilattuna ei joudu kahta viikkoa kauemmin tuotteita odottelemaan.
E)
Apple on jo maailman arvokkaimpien ja halutuimpien brändien joukossa, ja sen paikan se haluaakin säilyttää tulevaisuudessa. Applen työntekijät ovat ammattitaitoisia It-alan ihmisiä joka puolella maailmaa.
Applen henkilöstö kantaa huolensa ympäristöasioista, ja raportoi vuosittain muunmuassa hiilijalanjälkeen vaikuttavat tekijät, jossa on mukana valmistus, kuljetus, tuotteen käyttö, kierrätys sekä toimitilat.
Koska Applen edesmennyt johtaja Steve Jobs oli niin kunnianhimoinen työssään, haluaa Apple myös kouluttaa ja syventää edelleen työntekijöidensä asiantuntevuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti