5. Markkinointimix
Tuotteena Battery-energiajuoma
Kolmikerrosmalli
Kolmikerrosmalliin kuuluvat ydintuote, avustavat osat ja mielikuva. Jaetaanpa Battery näihin:
• Ydintuote
Battery on Suomen yksi tunnetuimpia energiajuoma –brändejä, eli ydintuotteena Battery on energiajuoma.
• Avustavat osat
Battery on ovelasti onnistunut erottamaan itsensä muista vastaavista tuotteista muotoilemalla itselleen ulkomuodon, mikä muistuttaa patteria. Mainonta ja ulkomuoto vetoaa loistavasti nuoreen kohdeyleisöön, joille tuote on segmentoitu. Yksi suurimmista kilpailueduista Batterylla on yksinkertaisesti sen rantautuessa ensimmäisten joukossa Suomeen ja aloittaessaan suuret markkinointikampanjat ja yhteistyöt nuorille suunnatuissa tapahtumissa. Moni on valinnut tuotteesta itselleen ”vakituisen suosikin” ja on valmis jopa maksamaan euron verran enemmän tästä tuotteesta, kuin kilpailijan vastaavasta tuotteesta.
• Mielikuva
Battery on onnistunut sujauttamaan monenmoiset markkinointilonkerot useaan eri suuntaan. Kun kesäisin menet ulkotilakonsertteihin näet heidän mainoksia joka puolella, kaupoissa aivan kassan vieressä on vielä Batteryn ikioma kylmäkaappi täyttä Batteryitä houkuttelemassa asiakasta vielä tekemään viimehetken hankinnat, monella baarilla on yhteistyö tai sponsorisuhde Batteryn kanssa ja televisiossa ja radiokanavilla ”rajun” ja energisen musiikin tahdittamana mainostetaan möreällä karsimaattisella äänellä ”Battery –keeps you going”
•Lajitelma ja valikoima
Battery on itsessään aika yksinkertainen tuote. Tärkeimmät ja myyvimmät ovat perus Battery energydrink ja Battery stripped, mikä on päätuotteesta sokeriton versio. Markkinoille on myös rantautunut Battery juiced, mikä on Batteryn ja mehun sekoitettu versio, mutta tästä ei ikinä oikein syntynyt myyntihittiä. Nyt uusin versio on Battery hydro, johon on yhdistetty urheilujuoman ominaisuuksia. Se antaa energiaa, ylläpitää nestetasapainoa ja auttaa palautumaan.
•Toteutunut ja todennäköinen elinkaari
Battery-energiajuomaa jo 13 vuotta
Battery on Suomen ensimmäinen ja suosituin energiajuoma. Battery luotiin Suomen markkinoille 1997, ja sitä myydään jo n. 40 maassa ympäri maailmaa. Battery on Sinebrychoffin oma innovaatio, ja se valmistetaan yhtiön Keravan panimolla.
Battery-tuoteperheeseen kuuluu Suomessa viisi makua: Battery Energy Drink, Battery Stripped, Battery Juiced Cranberry, Battery Coffeed ja Battery Energy Shot. Stripped on sokeriton.
Markkinointiviestintä
Nestemäistä energiaa
Batteryn teho perustuu mm. kofeiiniin, jota tölkillisessä Batteryssä on suunnilleen saman verran kuin kupillisessa kahvia. Batteryssä on lisäksi tauriinia ja guaranaa. Battery on aikuisille ja nuorille aikuisille tarkoitettu juoma tilapäiseen virkistymiskäyttöön.
Battery on Pohjoismaiden johtava energiajuoma.
• Mainonta
Battery painottaa mainontaa nuorelle kohdeyleisölle. He sponsoroivat nykyään myös extreme-urheilijoita.
Kausi on mennyt hyvin ja Battery on saanut näkyvyyttä alan lehdissä ja kilpailuissa. Kesän aikana tehdään lopulliset päätökset tulevan vuoden sponsoroitavista urheilijoista ja tapahtumista.
Myyntityötä on edistänyt näkyvät promootiokampanjat ympäri Suomea ja maailmaa.
Lähteitä:
http://tyoviikko.kyweb.fi/2009/05/06/keskiviikko-battery-tiimissa/
http://www.batterydrink.com/site/news/
http://www.sinebrychoff.fi/page.php?page_id=31
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti