Kuljeskelin tässä yksi päivä eri liikkeissä Helsingissä. Itse olen 23vuotias nuori nainen, joten valitsemani liikkeet olivat nuorten vaatekauppoja kuten H&M, VERO MODA, Only, Spirit Store ym... Olen aika kriittinen oman pukeutumiseni suhteen (tai sitten en vaan osaa) ja aika hyllyjen välissä sormi suussa venähtää usein melko pitkäksikin. Jos minulle tuli kysyttävää, ei liikkeessä olleet myyjät edes viitsineet silmiin katsoa. Ei tämä siinä, olen tottunut jo siihen että tietyissä liikkeissä pitää toimia erittäin itsesäisesti että löytää mitä haluaa, mutta vertaan nyt tätä kokemusta työpaikka ilmoituksiin, mitä näihin hommiin oikeastaan vaaditaan. Kaikkihan sen tietää, että jos haluat vakituiseksi myyjäksi nuorten vaatekauppaan niin sinulla pitää olla vähintään ratkaisu siihen miten AIDS parannetaan ja takataskussa vielä neuvot maailman rauhaan ja elämän tarkoitukseen. :D Anteeksi tiedän että liioittelen "hiukan" mutta tässä sarkastisuudessa piilee totuus.
Kuitenkin pohdiskelin sitä, miten paljon yhden liikkeen myynti voisi nousta, jos jokaiselta asiakkaalta edes kysyttäisiin "voisinko ehkä olla jotenkin avuksi?", sillä tiedän että oman ikäluokkani naisryhmät ovat valtavia shoppaajia. Tässä kohtaa muuten pisteet Spirit Storelle! Kiitos palvelusta :)
Tiedän tiedän moni varsinkin minua nuorempi tyttö on ujo ja jotkut jopa närkästyvät jos kehtaat haluta palvella heitä mutta tämä on vain osa myyjän ammattia. En siis mäkätä enkä ole uusavuton shoppari mutta ihmetteln vain miksi standardit täihin työpaikkoihin ovat niin korkeat. Milloin vaatteiden viikkaus ja työkaverin kanssa viikonlopusta puhuminen on muuttunut asiakaspalveluksi?
Käväsin myös näiden yritysten nettisivuilla. Noh oikeastaan siitä paljastui nettikauppa. Harmillista sinänsä en oikein päässyt pintaa syvemmälle siitä, minkälaista asiakaspalvelu imagoa he olisivat halunneet viestiä. Oikeastaan en oiken ymmärtänyt sitä, että mitkä nettikaupassa olevista tuotteista edes tällä hetkellä olisi ihan liikkeissä löydettävissä...Paljon olisi näillä kehittämisen varaa, mutta miksi kehittää jos homma toimii heille noinkin?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti