keskiviikko 16. marraskuuta 2011

Lakimies asiakkaana.

Lakimies on hieman verrattavissa ängsti teiniin. Hänkin haluaa näyttää hyvältä ja tyylikkäältä muiden silmissä, joten vaatetukseen ja asusteisiin saattaa mennä monia satoja euroja. Hänen tuloillaan ostosten hinnoilla ei ole väliä. Lakimies himoaa upeita kelloja, tyylikkäitä pukuja, laadukkaita nahkasalkkuja... Kaikkea, mikä viestittää muille menestyksestä ja siitä, että rahaa piisaa! Ja tietysti noiden hienojen tuotteiden kanssa hänkin tuntee olonsa mahtavaksi.


Mietitään vaikka lakimies Antin olevan hulluna merkkipukuihin. Hän yleensä tekee ostoksensa Stockmannilla, jonka miesten osaston myyjät tuntevat hänet hyvin. Alussa hän on ollut suspektiasiakas eli kohderyhmään kuuluva mahdollinen asiakas. Hänen mentyään ensimmäistä kertaa kiertämään Stockmannin miesten osaston pukuvalikoimaa, myyjät ovat esitelleet hänelle juuri saapuneita pukuja. Hän bongaa kaikkien pukujen joukosta Armanin upean 500e:n puvun, muttei ole vielä varma oston teosta. Hän haluaa pari miettimispäivää ja varaa puvun. Tällöin hänestä on tullut prospekti, eli mahdollinen asiakas. Parin päivän päästä hän tulee ostamaan puvun -> hänestä on tullut asiakas.


Ajan ja trendien kuluessa Antista on tullut Stockmannin kanta-asiakas. Hän asioi miesten osastolla vakituisesti ostaen uusia pukuja, kauluspaitoja, kelloja, laukkuja, kenkiä, hattuja yms. Hän on myös hankkinut Stockmann-klubikortin. Häntä voisi kutsua jo avainasiakkaaksi, koska hän on käyttänyt suuria summia rahaa ostoksiinsa ja käy niin usein Stockmannilla. Viimeinen asiakaspyramidin vaihe on suosittelija. Antti pitää Stockmannin ystävällisestä palvelusta ja on ollut erittäin tyytyväinen ostoksiinsa, joten hän suosittelee niitä ystäville ja tuttaville, PROSPEKTEILLE.


Ja näin asiakaspyramidi alkaa taas alusta
!


Nam!





- Annina

1 kommentti:

  1. Kyseistä asiakaspyramiidia voi soveltaa myös business to business myyntiin. B2B myynnissä iso ero Anninan kertomukseen on se, että yritys hakee asiakkaakseen toista yritystä ja tekee ensimmäisen liikkeen itse ja ottaa mahdolliseen asikkaaseen eli suspektiasiakkaaseen yhteyttä ensin. Tällöin yrityksen täytyy opiseklla mahdollista asiakasta ja tietää sen tarpeet että saisit sen kiinnostuksen heräämään. B2B:ssä yleensä ensimmäisiksi otetaan yhteyttä aqsiakkaaseen että saataisiin se "koukkuun". Jos asiakas kiinnostuu, sovitaan asiakaskäynti ja asiakkaasta tässä vaioheessa syntyy prospekti. Kun asiakaskäynnit on tehty, asiakas tuntee tarvitsevansa kyseisiä tuotteita tai palvelua, yrityksestä syntyy toisen yrityksen asiakas.

    B2B maailmassa kanta-asiakkuudet ovat ehdoton tarve yrityksen pystyssä pysymisen kannalta. Yritys huoltaa siis jatkuvasti asiakasuhdettaan asiakkaan tarpeiden mukaisesti ja pyrkii ylläpitämään tyytyväisyyttä että kanta-asiakkuus ja jopa avainasiakkuus saavutettaisiin.

    B2B-myynnissä suosittelijoiden saaminen on myös ihanteellinen saavutus. Yrityksen myyntityö toiselle yritykselle näinä aikoina on erittäin haastavaa ja jos asiakaskäynnillä sinulla on joku muu yritys asiakkaana joka voi kertoa oman mielipiteensä teidän asiakas suhteesta, lisää tämä mahdollisen asiakkuuden luottoa ja todennäköisyyttä ruveta asiakkuas suhteeseen yrityksen kanssa.

    VastaaPoista