keskiviikko 16. marraskuuta 2011

Markkinointimixausta

A)

Otetaan yhdeksi yrityksesksi aivan yksilöllinen ja kaikille tuttu Alko. Alko Oy on Suomen valtion omistama monipoliyritys, jota valvoo sosiaali -ja terveysministeriö. Alko on Suomessa ainoa joka on yksinoikeutettu myymään yli 4,7% alkoholijuomia.

Alkossa olevat tavarat/tuotteet ovat lopullisesti kuluttajille tarkoitettuja tuotteita josta löytyy syvyyttä. Valikoima on laaja esim. punaviineissä. Löytyy Espanjalaista, Ranskalaista, Argentiinalaista, makeita, hedelmällisiä, vanhoja kalliimpia ja laadukaampia viinejä, tammisempia jne. Viinien maku, hinta ja alkuperävalikoima on todella laaja.Tuotteiden elinkaari on myös hyvin vaihteleva. Kolme eniten myytyä tuotetta ovat Lonkero, Koskenkorva -ja Leijona viina joiden elinkaari on lyhyin sen tuottamisen alusta myymiseen, sillä kulutus on suurin ja sitä myydään aina varmasti. Hankalampia myytäviä ovat todella kallisarvoiset viskit ja konjakit. Valmistukseen menee jo usempi vuosikymmen, kalliit hinnat, harvinaisuus ja sen vaikea saatavuus ovat yksi syy noiden tuotteiden pitkään elinkaareen. Joulu glögi on kausiluonteista, jonka menekki nousee aina joulun alla ja laskee sen jälkeen, mutta toistuu joka vuosi. Alkossa alkoholijuomat muodostavat Alkon ydin tuotteet. Avustavia osia on niiden laaja valikoima. Puna -valkoviineisä omansa, oluissa, viskeissä, konjakeissa, likööreissä kaikilla on eri muotoisia pulloja, eri hintaisia, erivärisiä pulloja, paljon erivaihtoehtoja saatavilla. Mielikuvat tuovat sitten taas oman mieltymyksensä ostopäätökseen. Ehkä asikas on päätynyt ostamaan monta vuotta jotain tiettyä punaviiniä ja ostaa sitä aina, ehkä kuullut kavereiltaan, että joku tietty likööri on hyvää ja päättä maistaa, mukavan näköinen pullo joka houkuttelee ostamaan, tai helposti saatavilla myös kaupoista eikä tarvitse alkoon lähteä hakemaan.


Uutuukisa tulee ja menee Alkossa, mutta kun valikoima on suuri ja mainontaa ei julkisessa mediassa näy, taikka kuule tai on todella vähäistä, ei uusien tutteiden tulemista tai vanhojen tuotteiden poistamista valikoimista ilmoiteta, ei normaali kuluttaja sitä pakolla tiedä. Ainoa mitä joskus näkee,on Alkossa hintalappujen vieressä "Uutuus" tai "Poistuu valikoimastamme"


Alkon valikoimasta brändi tuotteina voidaan pitää Lonkeroa. Se on laajalti levinnyt ilman mainontaa käyttäjien keskuudessa, oluen ja siiderin rinnalla. Sitä myydään niin kaupoissa kuin alkoissa alhaisen alkoholipitpoisuuden ja saatavuuden takia. Sitä on myyty tasaisesti vuodesta 1952 lähtien, ja sen myynti ja varsinkin Hartwall Long Drinkin myynti jatkuu edelleen tasaisiesti, sekä korkea laatumielikuva on edelleen voimassa.


Alkuperäisestä Hartwallin Lonkerosta kilpailevat yritykset ovat valmistaneet oman ns Lonkeronsa kuten Rainbow tai Olvi. Pakkaukset ovat melkein jokaisella merkillä vaalenasinisellä painetut tölkit tai muovi/lasi pullot, josta on tullut lonkerolle "lonkeron väri" mistä sen tunnistaa Lonkerona.





B)


Alkoholin mainonta mediassa on kiellettyä, jotenka sen uusien tuotteiden kertomisesta asiakkaille on hankalasti tavoitettavissa


Mietojen (alle 4,7%) alkoholijuomien mainostaminen mediassa on sallittua, mutta tiukin määräyksin. Mietoja alkoholijuomia ei saa mainostaa houkuttelevasti juomaan, tai mainostaa jollekkin tietylle kohderyhmälle, kuten alaikäisille, häiritsevästi käyttäytyville, selvästi päihtyneille, tai alkoholia väärinkäyttäville henkilöille. Alkoholijuoman nimeä tai muita tunnuksia ei saa käyttää mainostettaessa. Mainonta on kielletty myös televisiossa klo 7-21 välisenä aikana ja elokuvateatterissa, kun elokuva on alle 18-vuotiaille tarkoitettu, lasten ja nuorten musiikki-, kulttuuri- tai muissa tilaisuuksissa joissa on alaikäisiä, kuten musiikki ja urheilutapahtumissa.


Alkoholilaissa asetetaan pääsäännöksi, että väkevien alkoholijuomien mainonta ja muu myynninedistämistoiminta on kiellettyä. Sallittua on vain erikseen säädetyissä poikkeustapauksissa, joita on tuotevalvontakeskuksen hyväksymät ammattijulkaisut, alkoholijuomien myyntiin osallistuville annettava tuotetieto, ulkomaiset julkaisut sekä mainonta väkevien alkoholijuomien anniskelu-, vähittäismyynti- ja valmistuspaikoissa. Kaupallinen tiedottaminen kuten hinnastojen ja muiden tuotetietojen antaminen tai väkevien juomien tunnuksilla varustettujen mainosesineiden jakaminen on myös kiellettyä. Poikkeuslupia, tapauksia ovat esim yökerhojen mainokset, oltava yökerhojen sisätiloissa. Väkeviä alkoholijuomia ei saa mainostaa lehti-ilmoituksissa, tv-mainoksissa, näyteikkunan sommitelmissa, ikkunateippauksissa, ulko-ovessa, ulkokylteissä, Internetissä. Lajinimillä mainonta on myös kellettyä, kuten "Irlantilais viskit","kahvi ja konjakki" tai "kaikki juomat kympillä"


Elikä Alkolla mainonta, myyntityö, myynninedistäminen pr ja tiedottaminen on hyvin kapea alaista miten sitä voidaan mainostaa normaalille kuluttajalle. Poaikkeuksia ja erikoistapauksia/lakeja löytyy erikseen paljonkin, kuten esim. alkoholijuomien mainonta tax-free myymälöissä, mutta normaalit lehti ja tv mainokset ovat niukassa.

C)


Alkossa vierailevat asiakkaat ovat ihan normaalit kuluttajat, jotka käyvät ruokakaupassa, salilla tai töissä ja jos he haluavat illallis pöytäänsä punaviiniä, on heidän käytävä myös Alkon kautta. Tukku tilaajat ovat oma ryhmänsä, mutta pysytään nyt perus maantallaajissa. Alkolla ei ole kilpailijoita, koska on monopoliyritys ja Suomen valtion omistama. Ainut kauppaliike / osakeyhtiö joka suomessa saa yksinoikeudella myydä yli 4,7% alkoholijuomat vähittäismyyntiin. Alkoholilaissa alkoholijuomien hinnoittelulle ei ole asetettu ylä- eikä alarajaa. Kustannukset Alko saa katettua myynnillään hyvin, sillä vuoden 2009 netto tulot olivat 57,7 milj. eli jonkun miljoonan he jäivät plussan puolelle. Valtio veroittaa Alkoa alkoholi / kulutusverossa. Veron maksajana ovat tuotteen valmistaja, tai myyjä, joka lisää veron osuuden hintoihin tuotteen käyttäjän maksettavaksi. Alkoholijuomista maksetaan lisäksi pakkausveroa. Alkoholivero maksetaan alkoholituotteista, kuten oluesta, viinistä, viinasta ja likööreistä. Veroa maksetaan tuotteen etyylialkoholipitoisuuden, tai juomamäärän mukaan, eli se on vaihteleva ja yhtä tiettyä "verohintaa" ei ole. Valtio yrittää joka vuosi nostaa alkoholiveroa, ja onkin oluen suhteen Euroopan kärjessä.



Alkon tuotteilla on keskihinta,joka noudattaa alan tasoa. Tietenkin keskenään samalaisilla tuoteilla keskenään on hinnoissa eroja. Esim. mitä vanhempi viski sen kalliimpi hinta, koska saatavuus on vaikeampaa, se luo samalla mielikuvaa laadukkaamasta juomasta. Alkossa hinnat ovat samat sijaintia katsomatta. Esim. minkään laisia käteis -määrä, tai ennakkoalenuksia tai jäsen/kanta-asiakas alennuksia ei Alkossa ole. Alennuksia ei siis alkossa käytetä. Tukku liikkeet saattavat myydä isoissa erissä ostettaessa, hiukan halvemmalla. Kahta tai useampaa alkoholijuomapakkausta/annosta ei saa tarjota paljousalennuksella eli yhteiseen hintaan siten, että erikseen ostettuna samojen tuotteiden yksikköhinta olisi kalliimpi



Alkon kun ei tarvitse kilpailla muiden vähittäismyyjäkauppojen kanssa, he panostavat enemmän työntekiöihinsä ja asiakaspalveluun.


D)
Hankkiat tai maahantuojat ottavat yhteyttä valmistajaan/tuottajaan ja tilaavat juotavansa suomen tukkuun tarvitsemansa määrän. Sieltä ne kuljetetaan edelleen jälleenmyyntiin eripuolille Suomen Alkoja. Alkossa ne päätyvät hyllyltä kuluttajalle lopulta. Ulkoinensaatavuus on asiakkaille helppoa. Alkoja sijaitsee esim pelkästään Helsingin alueella 31 myymälää, eli saatavuus on helppoa ja sijainti on varmasti aika lähellä. Jokaisen myymälän yhteystiedot, numerot ja osoitteet löytyy helposti alkon www-sivuilta. Alko sijoitsee usein vielä ruokakaupan vieressä tai lähettyvillä, joten ruokakaupassa käyntiin voi yhdistää Alkossa käynnin samalla helposti, sillä kotiin kuljetuksia ei Alko välitä. Aukioloajat ovat pitkälti normaalien myymälöiden aukioloaikojen kanssa samat, sunnuntaisin.

E)


Sisäisessämarkkinoinissa Alkon tavoitteena on olla Suomen paras työyhteisö. Henkilöstön sitoutuneisuus ja asiantuntijuus on Alkon yksi menestystekijä. Alkon henkilöstön tavoitteena on olla niin vastuulliselta toiminnaltaan kuin asiakaspalvelultaankin Suomen paras vähittäiskauppa. Alkon tavoitteena on vastata asiakkaiden erilaisiin, sekä muuttuviin tarpeisiin ja tehdä parhaansa kunkin asiakkaan yksilöllisille palveluodotuksille.



Koska Alkossa keskitytään laadukkaaseen asiakaspalveluun, vaaditaan heiltä myös asiantuntevaa tietämystä alkoholijuomista. Kaupallista koulutusta ja kokemusta asiakaspalvelusta, myyjiä koulutetaan, syvennetään sekä täydentäviä koulutuksia tarjotaan.






-Laura

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti